RECURSOS 8març

 A continuació us proposem alguns recursos interessants per a:

  • Conéixer el motiu de la celebració del 8 de març.
  • Aprendre que les tasques domèstiques són de totes i tots.
  • Reflexionar sobre les professions igualitàries i què voldrem ser de majors.
  • Idees per a Treballs col·lectius.

  

CONÉIXER EL MOTIU DE LA CELEBRACIÓ DEL 8 DE MARÇ

Ací podem trobar un material informatiu sobre algunes dades històriques que cal conèixer:

 

·    L’article 8 de març. Dia Internacional de la Dona del professor de geografia i història RODERIC ORTIZ I GISBERT, ens ajudarà a entendre millor la celebració del dia 8 de març com a Dia Internacional de la Dona ja que hi ha diverses interpretacions sobre l’origen, l’elecció i el motiu d’aquesta data. Aquest VÍDEO espectacular podeu usar-lo en els més grans.



¿CÓMO VEN LOS NIÑOS LA IGUALDAD?

En aquest interessant vídeo un grup de xiquets i xiquetes reflexionen sobre el feminisme, el masclisme i les diferències entre homes i dones en del Dia de la Dona. Parlen de les seues professions i com esperen siga el futur.


8 DE MARÇ DIA INTERNACIONAL DE LA DONA

Per a reflexionar sobre la importància de celebrar un dia Internacional de la Dona per superar la violència de gènere podem veure aquest vídeo  de Draw My Life que aporta algunes dades històriques interessants sobre l’origen de la commemoració del 8 de març.


DESMUNTEM EL MASCLISME! 

En aquest vídeo hi ha  frases que només tenen sentit quan les diu una dona. Està creat per Esquerra Republicana en motiu de la commemoració del 8 de març per a reflexionar sobre algunes accions que fem de manera inconscients i que cal erradicar si volem una societat més igualitària lliure de masclismes. Adequat per a l’alumnat més major.


DIA INTERNACIONAL DE LA DONA 2018

Un documental realitzat per la Universitat Politècnica de València  on s’escolten diferents veus de dones i homes que ens ajudaran a reflexionar sobre la situació de la dona a la universitat en l’actualitat


SPOT 8 de Marzo

És un espot publicitari que el Centre de la Dona de l’Ajuntament de La Solana elabora  en commemoració del 8 de març del 2019.



 

STASQUES DOMÈSTIQUES- CORRESPONSABILITAT

 

·     La Proposta educativa per a la igualtat d’oportunitats Mirall publicada per la Fundació Catalana de l’Esplai que té com a finalitat, entre altres, ajudar-nos a mirar la realitat des de diferents perspectives.

 

Ací trobareu entre altres Les tasques de la Llar”, una activitat de coeducació pensada per a Cicle Inicial i que podria ser fàcilment adaptada a Infantil. Aquesta activitat pretén descobrir tasques domèstiques sense atribuir-los rols estereotipats de gènere i tindria com a objectiu crear consciencia de la importància de col·laborar, en la mesura del possible, en les tasques domèstiques de la llar familiar assumint compromisos i responsabilitats.


 

Si voleu enfocar l’activitat a les professions podeu usar “La meua feina”, una activitat de coeducació pensada per a Infantil que pretén descobrir els oficis sense atribuir-los rols estereotipats de gènere partint d’un conte.


 

 

A continuació us deixem unes unitats didàctiques amb un bon grapat d’activitats que podem extreure i adaptar a la nostra aula:

 

·     LAS PERSONAS TRABAJAN és un treball que trobarem a l'apartat 5 dins del  material d’Educació Afectivo sexual publicat per la Junta d’Andalusia i que us recomanem especialment per a infantil.


· COEDUCACIÓN DESDE LA CORRESPONSABILIDAD PATERNA  És una unitat didàctica pensada per a infantil i primària on podeu trobar també exercicis diferenciats per cicles.

 

·   EL TRABAJO DOMESTICOés una unitat didàctica per a Primària publicada per l’Institut Aragonés de la Dona

 

·    EL MISTERIO DEL CHOCOLATE EN LA NEVERA és una proposta didàctica per a primària de l’Institut de la dona a Madrid.



PROFESSIONS IGUALITÀRIES


VÍDEOS

·       “Romper estereotipos de género en los colegios” és un experiment sociològic d’èxit en el Regne Unit que es porta a Espanya on dones voluntàries de professions que habitualment estan desenvolupades per homes visiten escoles per acabar amb els estereotips de gènere.


Este és l’experiment sociològic original: Inspirando al futuro sin estereotipos


·       CEIP Rosa Serrano, educando en igualdad. És el mateix experiment realitzat a Paiporta. Amb aquest experiment es pretén que els xiquets i les xiquetes pensen en un futur sense estereotips on puguen escollir qualsevol professió independentment si s’ha associat tradicionalment al gener masculí.

 

·   “Y tú, ¿qué quieres ser de mayor?” És un vídeo que està dins la campanya de sensibilització en els Drets de la Infància del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat on els xiquets i les xiquetes mostren estereotips de gènere a l’hora d’escollir professions per al seu futur. Estos estereotips tendeixen a consolidar-se a l’adolescència. Educar en igualtat és el primer pas per combatre l violència de gènere entre adolescents i joves.

 

·       8 MARZO DÍA INTERNACIONAL DE LA MUJER és un dels vídeos de la campanya #QUIEROSERCOMOELLA​ de l’Institut Andalús de la Dona que elabora amb motiu del 8 de març. En ell un grup de xiquets i xiquetes reflexionen sobre què volen ser de majors i ens ajuda a reflexionar sobre la importància de donar més referents femenins en totes les professions i evitar les excepcions per a trencar els esquemes.

 

·       Campanya #LasNiñasPueden​ Crear, Emprender, Innovar un vídeo impactant que no deixa indiferent i ens fa reflexionar sobre la visió que tenim del futur de  les xiquetes i el que esperem d’elles.

 

·       "Las mujeres reciben el mismo trato que los hombres en el trabajo". Testimonis reals de dones en el treball que són tractades de manera diferent als seus companys tan sols per ser dones. Adequat per a l’alumnat del Tercer Cicle.

 

·       Desafía estereotipos és una campanya d’UNICEF que promou el trencament d’estereotips en les xiquetes pera que deixen de ser la “princesa de papà” i comencen  a creure en les seues possibilitats. Estes xiquetes inspiren una nova generació de lideresses que persegueixen els seus somnis.

 

·       Campaña Eduquemos Con Igualdad. Campanya del Ministeri d’Educació de Xile que busca visibilitzar les escletxes, qüestionar els rols tradicionals de gènere i construir noves generacions sense estereotips.


·       Ara alguns vídeos on s’informa mitjançant una narració sobre què són els estereotips de gènere i la importància d’erradicar-los.

o   PNCE - Estereotipos de genero

 

o   Estereotipos y Roles de Género

 

·       Finalment l’experiment sociològic ¿Qué significa hacer algo #ComoNiña​? Que demostra que fer les coses com una xiqueta és impressionant i usar “fas les coses com una xica”​ com un insult actua com un colp a la confiança de les xiquetes i joves.  


 

CONTES

 

·       Igualdad de género presentat per Puros Cuentos Saludables


·      El niño que no quería ser azul y la niña que no quería ser rosa

 


·       DE MAYOR QUIERO SER  és un audio-conte on un xiquet somnia què ser de major.

 

CANÇONS

 

·       ¿Y TÚ QUÉ QUIERES SER DE MAYOR? És una cançó de Pinturilla y la Pandilla Vainilla que proposa somniar amb el que volem ser de majors sense prejudicis.

 

·      IGUALDAD DE GÉNERO és una cançó d’Andaluna patrocinada per la Junta d’Andalusia per a l’alumnat més menut.


·       CANÇONS MASCLISTES. Projecte interinstituts que arrepleguen fragments de cançons de tots els estils i èpoques i ens fa reflexionar sobre la gran quantitat de cançons masclistes que inunden la nostra vida. Podem provar a investigar si les cançons que ens agraden són o no sexistes.

 

·       SOY YO de Bomba Estéreo per acceptar-nos com som.

 

·       YO SOY FUERTE, YO SOY LIST@, YO SOY IMPORTANTE. Una cançó que parla del respecte cap a nosaltres mateixos i cap als demés.

 

·       CAMINEM LLUNY una cançó de Doctor Prats que ens pot servir per treballar l’empoderament de les xiquetes. Junts i juntes podem canviar el món.

 

·       FELICIDAD és una divertida cançó del grup Atacados que parla de la importància de somniar per poder canviar les situacions difícils  


TREBALLS COL·LECTIUS

 

Després de veure alguns experiments socials hi ha alguns que es podrien portar a l’escola: 

 

·     Aquest Experiment social realitzat per la Junta d’Andalusia  per a conèixer la igualtat de gènere entre dones i homes podríem fer algun experiment similar a les aules. Donar-los uns cartells amb la imatge d’una dona i un home i, després de fer preguntes, que mostren la seua opinió. Així podríem fer una anàlisi de la situació d’igualtat entre el nostre alumnat.

 

·       Aquest altre, “La desigualdad de género no es un juego de niños” és una experiència realitzada per ActitudFem on un xiquet i una xiqueta fan un treball junts i després els donen un premi desigual. Ací podem veure la seua reacció davant la desigualtat entre el premi als xiquets i les xiquetes. Aquest seria interessant per a veure com les dones poden realitzar el mateix treball i no tenen perquè rebre un salari diferent.

 

Amb cartolines de color morat, podem construir una figura que des del balcó podem fotografiar. Podria ser el símbol de la dona.


 


Podem pensar què voldríem ser de majors, dibuixar-nos com ens imaginem en el futur en la nostra professió i després fer un mural amb les imatges formant una paraula (Dones, igualtat...)

 

Podem decorar el passadís amb motius morats o penjant globus morats als arbres.




Entrades populars d'aquest blog

CONTES per a trencar estereotips

CONTES per a totes i tots

IDEES PER A PREVINDRE la violència de gènere

15 DE MAIG, DIA INTERNACIONAL DE LES FAMÍLIES