Jugar és una experiència única, divertida i
enriquidora que afavoreix el desenvolupament personal dels xiquets i les
xiquetes alhora que és font d’aprenentatge. Mitjançant el joc adquireixen habilitats,
destreses i coneixements, però també aprenen a relacionar-se i enriqueixen el
seu món de valors que els ajuden a construir les seues identitats per això és
fonamental reflexionar sobre el tipus de jocs i joguines que els oferim.
És preocupant passejar-se per algunes botigues de joguines i
observar que encara hi ha “passadissos rosa o blaus” on ens fan creure que hi
ha jocs i joguines per a xics o per a xiques. També és increïble veure com a
través dels mitjans de comunicació entra a les nostres llars publicitat farcida
d’estereotips de gènere i ens fan creure que als xiquets i a les xiquetes els
agrada jugar a coses diferents quan la realitat és una de ben diferent.
Està en les nostres mans escollir jocs i joguines que reflectisquen
la diversitat, que ajuden a promoure totes les capacitats i habilitats dels
xiquets i les xiquetes, que potencien la igualtat de participació, que estiguen
lliures d’etiquetes socials i que fomenten la creativitat. És important escoltar
els gustos dels infants, però hem d’evitar dir sí a tot. Pensem de vegades “Més
és menys”!
Escorcollant per les xarxes ens hem trobat que hi ha una
preocupació creixent per l’ús del joc i les joguines ni sexistes ni violentes. Ací
us deixem alguns exemples:
Poca broma, veritat!
Des d’aquest bloc us volem ajudar a reflexionar sobre quin
tipus de jocs i joguines oferim als nostres xiquets i a les nostres xiquetes per això us deixem alguns documents
que ens semblen interessants:
D’una banda us presentem la cooperativa de dones FIL A L’AGULLA,
una colla de professionals de diferents àmbits que treballen per la
transformació personal i social i, mitjançant molts recursos que publiquen al
bloc, donen suport a la diversitat i la llibertat per canviar el món i
convertir-lo en un lloc més social i més igualitari. Aquest col·lectiu és un
increïble descobriment que hem fet perquè al seu bloc podem trobar moltíssims recursos
que ens serviran tant per a l’escola com per a donar suport a les famílies en
temes molt diversos. Alguns d’ells són creacions pròpies i d’altres enllaços a
articles d’interés. Però hui us volem presentar el dossier que han elaborat sobre jocs i joguines no sexistes que aporta idees a l’hora d’escollir les joguines i és molt recomanable.
També trobem interessant la campanya del joc no sexista i no
violent “En la infància comienza el juego” de la Junta d’Andalusia on comparteix
amb nosaltres el decàleg del Joc i el joguet no sexista elaborat per l’Institut
Andalús de la Dona.
Finalment volem compartir el document Jocs, joguines i lleure no sexista publicat pel centre de
documentació de l’Institut Català de les Dones, de la Generalitat de Catalunya un recull documental on s’inclouen monografies, estudis, contes infantils,
jocs educatius, audiovisuals i recursos electrònics, entre d’altres amb alguns
comentaris informatius sobre els documents ressenyats.
És una evidència! Està en les nostres mans transformar la
realitat, convertir aquesta societat en un espai lliure d’estereotips per als
nostres xiquets i xiquetes i ho podem fer mitjançant xicotetes accions. Potser
ha arribat el moment de posar el nostre gra de sorra en la construcció d’una
societat on totes i tots ens puguem expressar lliurement, de trencar amb el
rosa i el blau i construir un món ple de colors per a totes i per a tots.
I quina millor manera trobeu que fer-ho jugant?
Al Bosco volem contribuir a jugar amb igualtat per això hem agafat la campanya Ondara, Nadal amb igualtat, hem canviat algunes paraules, n'hem afegit unes altres i compartim amb les famílies de la nostra escola esta magnífica idea que sembla escrita per nosaltres perquè són justs els nostres pensaments.
Per unes Festes d'Hivern plenes de rialles i de vida, Juguem amb igualtat!
És emocionant pensar en la nostra escola plena de veus de xiquets i xiquetes compartint experiències, escoltant-se mentre dialoguen amablement, experimentant i gaudint de nous coneixements, inventant jocs i compartint confidències... L’escola esdevé, sense cap dubte, un important entorn per a la socialització, un espai on convivim i interaccionem diferents persones amb interessos, opinions i necessitats diverses per això algunes vegades, la no-satisfacció de necessitats o desitjos provoca frustracions que desencadenen en l’aparició de conflictes interpersonals. El conflicte forma part de la vida i, encara que tradicionalment el percebem des de la vessant més negativa, és el principal motor de canvi ja que la seua correcta resolució, ens permet avançar i créixer socialment i personalment. Per tant, és molt important previndre els conflictes però és encara més important aprendre a resoldre’ls de manera constructiva. Totes les persones ens equivoquem. Ningú so...
Ací deixem un xicotet recull de CONTES, contes que ens poden ajudar a parlar amb els nostres xiquets i xiquetes d'una manera senzilla i amena sobre la DIVERSITAT FAMILIAR. Tots es poden adaptar a qualsevol edat i també ens poden servir per parlar de la DIVERSITAT SEXUAL I DE GÈNERE i de les diferents relacions que es poden establir entre persones diverses, on totes les opcions són repectables i lliures. UN GRAPAT DE BOTONS és un llibre de Carmen Parets Luque publicat per CREATESPACE que parla d’una manera molt senzilla, natural i divertida dels diferents models de família que podem trobar-nos. AMB EN TANGO SOM TRES Aquesta és la història vertadera de Roy i Silo, pingüins de cara blanca, que tenen una delicada línia de plomes negres per sota del bec, com portessin un collaret. Després d'algun temps, el 1998, Rob Gramzay, el guarda del zoo del Central Park, va descobrir que aquests dos pingüins mascles que estaven junts sempre er...
QUÈ DIUS, QUÈ VEUS? Joc de misteri sobre els conflictes per a infants i adolescents de 8 a 12 anys. L'objectiu del joc és descobrir que davant d’una situació de conflicte intervenen diferents agents, cadascun dels quals té uns interessos i unes necessitats diferents. A partir d’ací cal trobar fórmules imaginatives que permeten donar una solució o resposta positiva al conflicte proposat i transferir el que s’ha après al dia a dia de l’aula, buscant noves formes de resoldre els seus conflictes quotidians. Clica per entrar al web FETS PER VIURE. ENCAIXA'T A CAT Recurs audiovisual interactiu per donar a conèixer pautes de convivència. El joc planteja huit escenaris quotidians que poden arribar a ser generadors de conflicte. Davant d’aquestes situacions, el jugador o la jugadora té diferents maneres d’actuar i cal escollir la resposta que afavoreix més la convivència. La intenció del joc no és valorar el grau de convivència de l’usuari/ària, sinó visualitzar diferents àmbit...
Si voleu escoltar els contes, només heu de clicar sobre la imatge :) DANIELA PIRATA Un llibre escrit per Susanna Isern , il·lustrat per Gómez .i publicat per Nube Ocho Ediciones és la història d’una xiqueta molt aventurera i valenta que volia ser pirata però els pirates es reien d’ella i li deien que no podia ser-ho perquè era una xica. Què fa ella? Clarament es rebel·la i per això Daniela esdevé la nova heroïna de totes les xiquetes que, com ella volen ser pirates o qualsevol altra cosa que trenque estereotips de gènere perquè no hi ha oficis o gustos de xics o de xiques. Totes les persones podem ser igual de vàlides per a fer allò que ens proposem! HÉCTOR EL HOMBRE EXTRAORDINARIAMENTE FUERTE Escrit per l’autora parisina Magali Le Huche i publicat en editorial Pípala conta la història d’Hèctor, un home extraordinàriament fort que viu en un circ i que té un gran secret; li agrada fer punt de calça quan acaba la funció! Un dia hi ha un fort temporal i destrueix la carpa del circ i es ...