La ciència i la tecnologia també és cosa de dones
Els nostres xiquets i xiquetes pensen que no hi ha diferències a l’hora d’aprendre, depèn de l’esforç i de la curiositat, de cap manera la diferència està en el gènere. Però cada vegada hi ha més estudis que avalen que els estereotips de gènere són la raó principal per la qual la presència de les dones en la ciència és tan reduïda. Per exemple, a una xiqueta li costa més descriure's a si mateixa –o a la resta de xiquetes– com a “brillants” i també són menys propenses a unir-se a activitats considerades per a “molt intel·ligents”, al contrari que succeeix en el cas dels xiquets.
D’altra banda, l'absència de referents femenins en l'àmbit de la ciència, tecnologia, matemàtiques i enginyeria, sens dubte influeix en la invisibilitat de molts dels assoliments de les dones. Si hi ha una manera de canviar els estereotips de gènere és amb exemples. Les dones són excel·lents científiques, enginyeres o matemàtiques i prova d'això són els assoliments destacats que han aconseguit en el món de la tecnologia i la ciència al llarg de la història.
Per això hem d’aprofitar qualsevol moment i estratègia per trencar estos estereotips de gènere que tan de mal fan en les nostres xiquetes i visibilitzar el paper silenciat de les dones en la ciència i en la tecnologia. Des de l'any 2012, cada 11 de febrer se celebra el Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència, una data en la qual es reivindica l'accés i la participació plena i en igualtat de les dones i les xiquetes en la ciència i nosaltres hui us portem alguns recursos que podeu utilitzar a casa o a l’escola per ajudar en este treball en igualtat. No és tan difícil si ho fem junts i juntes!
De moment podem començar escoltant les paraules de la sociòloga Marina Subirats en una reflexió fantàstica sobre com educar en igualtat de gènere i si us agrada, ACÍ teniu l’entrevista completa :)